ZKM Gdynia powiększa kolekcję zabytkowych trolejbusów

W Gdyni pojawił się nowy klasyczny trolejbus. Ziu-9 zwany "Ziutkiem" po remoncie będzie funkcjonował na historycznej linii 326.

Ostatni "Ziutek" wyjechał na ulice Gdyni w drugiej połowie lat 90. Od maja będzie można go zobaczyć ponownie - Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej sprzedało trzy używane trolejbusy przewoźnikowi z Łucka na Ukrainie, w zamian udało się sprowadzić Ziu-9, rocznik 1984. Po gruntownym remoncie ruszy na uruchomionej w 2012 roku linii 326 - prawdziwej gratki dla miłośników zabytkowych trolejbusów. Linię obsługują już m.in.:

  • Saurer 4IILM to trolejbus produkowany przez szwajcarską firmę Saurer oraz Brown Boveri Company. Skonstruowano jedynie 12 sztuk tych trolejbusów. Przystosowane do jazdy z przyczepami do 1991 obsługiwały sieć trolejbusową w szwajcarskim St. Gallen. Wszystkie pojazdy przekazano w 1992 roku Warszawie do obsługi linii trolejbusowej do Piaseczna. W 2001 3 pojazdy zostały przekazane Gdyni.

  • Škoda 9Tr – trolejbus produkowany przez czeską firmę Škoda, następca modelu Škoda 8Tr. Na pierwszy rzut oka nowy trolejbus różniło od poprzednika znacznie bogatsze przeszklenie. W przedniej i tylnej części wprowadzono duże, panoramiczne szyby. Zastosowano koła jezdne systemu Trilex (tzw. "gwiazdowe"). Wiele elementów oraz detali nadwozia zapożyczono, w ramach unifikacji, od autobusu Škoda-Karosa 706RTO. Trolejbusy Škoda 9Tr były eksportowane także do innych krajów RWPG. Stanowiły m.in. podstawę taboru w wielu miastach Związku Radzieckiego. Szczególnie ciekawym rozwiązaniem było łączenie dwóch trolejbusów 9Tr w pojazd członowy. W pierwszym z nich siedział kierowca zespołu, natomiast podniesione pałąki drugiego zasilały silniki obu członów.

  • Jelcz 120MTE − trolejbus, produkowany w latach 1996-1997 przez polskie firmy Jelcz oraz Kapena. Dzięki nowej karoserii zbudowanej z wykorzystaniem tworzyw sztucznych i wklejanym oknom udało się uzyskać nowoczesny, jak na tamte czasy, wygląd trolejbusu. Jego dużymi wadami są: niski komfort podróży z uwagi na ciasne wnętrze pojazdu oraz wysoki poziom podłogi w jego tylnej części.

Linia 326 obejmuje trasę: Grabówek SKM – Zakręt do Oksywia – Morska – Podjazd – 10 Lutego – Świętojańska – al. Piłsudskiego – al. Zwycięstwa – Orłowo SKM – „Klif” – al. Zwycięstwa – Świętojańska – 10 Lutego – Podjazd – Morska – Zakręt do Oksywia – Grabówek SKM.Do czasu otwarcia nowej pętli "Grabówek SKM", trolejbusy rozpoczynają bieg z przystanku „Morska – Estakada”, w kierunku powrotnym ostatnim przystankiem jest baza trolejbusowa. Trolejbusy kursują na niej w okresie od 1 maja do 31 października, i to tylko w niedziele.

Tagi: