
Gdańsk mógł zabrać do 700 pasażerów na miejscach siedzących w salonach i przestrzeni bezkabinowej na międzypokładzie. Z kolegi Gdynia 700 pasażerów w krótkich rejsach, albo 90 w kabinach. Oba statki różniły się nieco wyglądem. W 1928 roku "Gdynia" otrzymała wyższe burty, przechodzące w ściany nadbudówki, a "Gdańsk" pozostał w pierwotnym kształcie.
W ilustrowanym przewodniku po Gdańsku, wydanym w 1927 roku przez Wydawnictwo Ajencji Wschodniej „Gdańsk reklamowany jest jako „Statek Salonowy”, mogący pomieścić 800 pasażerów, posiadający komfortowe salony jadalnię palarnię i restaurację. - Statek wygląda bardzo wytwornie i na Bałtyku wśród innych okrętów tego typu zajmuje miejsce przodujące – czytamy w reklamie.
Zmobilizowany w 1939 roku „Gdańsk” zatonął na Zatoce Puckiej w wyniku bombardowania niemieckiego, 2 września po godzinie 11.30. Podczas tego samego nalotu na „Gdyni” zginęło kilkadziesiąt ze 100 osób znajdujących się na pokładzie. „Gdańsk” w 1940 roku został podniesiony przez Niemców, którzy zatopili go ponownie w marcu 1945, blokując wejście do portu w Gdyni. Wydobyto go pocięto na złom w 1947 roku. To samo spotkało wcześniej wrak ss „Gdynia”. Nam pozostała zaś na pamiątkę bardzo ciekawe fotografie. Oprócz „Gdańska” i „Gdyni” widzimy na nich także „Jadwigę”, bocznokołowiec „Hanka” i transatlantyk „Polonia”. Zdjęcie z transatlantykiem pochodzi z Narodowego Archiwum Cyfrowego.
(red)
Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila.