Noc Muzeów 2016 w Gdyni i Sopocie [PROGRAM]

Pzedstawiamy kolejną część programu Nocy Muzeów 2016 na Pomorzu. Tym razem Gdynia i Sopot.

MUZEUM EMIGRACJI

MIEJSCE: ul. Polska 1, Gdynia

GODZINY: 19.00–1.00

WSTĘP: bezpłatny

www.polska1.pl

19.00-01.00 MUZEALNE SILENT DISCO

Najbardziej roztańczona kolejka. Zabawa dla osób w każdym wieku - czekając na wejście na wystawę dostaniecie słuchawki, w których usłyszycie muzykę z trzema ścieżkami do wyboru.

19.00-01.00 NOCNE ZWIEDZANIE WYSTAWY STAŁEJ

Ponadczasowa opowieść o ludziach wyjeżdżających w poszukiwaniu lepszego życia i historia Polski, którą odkrywamy od nieznanej strony. Nie jest to typowa ekspozycja historyczna - pełna jest multimedialnych elementów, filmów i nagrań dźwiękowych. Duże wrażenie na zwiedzających robi projekt "Batory w budowie" - w którego ramach powstaje największa na świecie makieta statku pasażerskiego.

ATRAKCJE DLA DZIECI

19-21.30 Dla najmłodszych: strefa plastyczna "Złóż życzenia Muzeum z okazji urodzin", przyjazne utwory muzyczne w muzealnym silent disco oraz strefa kreatywnych aktywności dla całej rodziny.

Dodatkowo:

19.00-23.00 Z pomocą wolontariusza poszukacie przodków w największej bazie genealogicznej na świecie - serwisie ancestry.com.

MUZEUM MIASTA GDYNI

MIEJSCE: ul. Zawiszy Czarnego 1, Gdynia

GODZINY: 17.00–1.00

WSTĘP: bezpłatny

www.muzeumgdynia.pl

Gdynia noir. Nocne życie Gdyni na przestrzeni lat

17.00 – „Gdynia retro” – warsztaty dla dzieci i młodzieży

19.00 – „Kroniki portowe” – warsztaty dla dzieci i młodzieży

Oprowadzania kuratorskie po wystawach „Narodziny Miasta. Gdyński modernizm w dwudziestoleciu międzywojennym”, „Gdynia en face – wystawa fotografii Menno van der Meera”

19.00 – miniwykład na temat historii mody wieczorowej wraz z niespodzianką

20.30 – spotkanie z Przemkiem Dyakowskim „Gdyńskie życie nocne w PRL”, recital artysty

23.30 – wystawa gdyńskich neonów, DJ set Emitera

Warsztaty: „Gdynia w tylu retro” Gdynię zrodził mozół tysięcy ludzi. Co przyciągało ich do miasta, które powstało w tak niesamowitym tempie? Zapraszamy do podróży w czasie i poznania historii miasta przez pryzmat życia codziennego w dwudziestoleciu międzywojennym. Literaci i artyści! Piękne kobiety i szybkie samochody! Przestępcy i afery kryminalne! Dowiemy się, w jaki sposób ówczesny styl życia określał charakter miasta.

Warsztaty: „Kroniki portowe” Uczestnicy odkryją zakamarki tej przestrzeni, dowiedzą się, jakie towary przemycano do Gdyni, poznają archiwalne doniesienia prasowe o portowym półświatku. Materiały te będą stanowić inspirację do stworzenia rysunkowych książeczek – flipbooków! Zapraszamy młodzież w wieku od 13 lat.

Gdynia noir. Nocne życie Gdyni na przestrzeni lat.

W programie: warsztaty, wystawy, krótki wykład, spotkanie z legendą gdyńskiej sceny jazzowej, pokaz gdyńskich neonów, audiowizualny dj set Emitera i jego specjalnego gościa, wszystko związane z nocnym życiem portu i Gdyni.

W jedną noc poznamy historie gdyńskich gangsterów, zbrodni mrożących krew w żyłach, posłuchamy o tym, co tak naprawdę działo się u „Maxima” w Gdyni, dowiemy się co się nosiło wieczorową porą, a na sam koniec zatańczymy wśród gdyńskich neonów!

Warsztaty dla dzieci i młodzieży „Zabawki retro” (godz. 17:00) „Kroniki portowe” (od godz. 19:00), „Gdynia en face – wystawa fotografii Menno van der Meera”, miniwykład nt. historii mody wieczorowej wraz z niespodzianką (godz. 19:00), spotkanie z Przemkiem Dyakowskim np. gdyńskiego życia nocnego w PRL wraz z krótkim recitalem artysty (godz.20:30), wystawa gdyńskich neonów, dj set Emitera (godz. 23:30)

MUZEUM MARYNARKI WOJENNEJ

MIEJSCE: ul. Zawiszy Czarnego 1B, Gdynia

GODZINY: 19.00-1.00

WSTĘP: 1 zł

Drodzy zwiedzający! Podczas tej wyjątkowej nocy Muzeum Marynarki Wojennej zaprasza do budynku, na Ekspozycję Plenerową Broni i Uzbrojenia Morskiego oraz na ORP Błyskawica.

Przed wejściem do muzeum team Wargaming Europe rozbije “obóz” - w zaparkowanej ciężarówce znajdą się stanowiska komputerowe - umożliwiają one wzięcie udziału w grze "World of Warships", do której w listopadzie 2015 roku wprowadzony został polski niszczyciel ORP Błyskawica. Ponadto prezentacja jednostek wojskowych oraz nurkowania w specjalistycznym sprzęcie, wspomnienia pilota MIG-a, grupy rekonstrukcyjne, wojskowa grochówka.

ORP BŁYSKAWICA

MIEJSCE: al. Jana Pawła II, Gdynia

GODZINY: 19.00-1.00

WSTĘP: 1 zł

Drodzy zwiedzający! Podczas tej wyjątkowej nocy Muzeum Marynarki Wojennej zaprosi Was na szereg atrakcji do budynku, gdzie na trzech kondygnacjach prezentowane są wystawy czasowe oraz na Ekspozycję Plenerową Broni i Uzbrojenia Morskiego i na ORP Błyskawica:

atrakcje na ORP Błyskawica:

- będziecie mogli odwiedzić ORP Błyskawica, zacumowany przy Nabrzeżu Pomorskim,

STATEK-MUZEUM „DAR POMORZA”

oddział Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku

MIEJSCE: Al. Jana Pawła II, Gdynia

GODZINY: 19.00–1.00

WSTĘP: 1 zł

www.nmm.pl    

Życie na Okręcie Królewskim (na fot. tytułowej). Grupa marynarzy  z Kompanii Kaperskiej przedstawi sceny z życia załogi okrętu królewskiego z XVII wieku. Zwiedzający będą mieli okazję wziąć udział w interaktywnych pokazach obsługi broni czarnoprochowej, musztry pokładowej, nabijania muszkietu „na sucho” (bez prochu i kuli), dawnych rozrywek – gry w kości, przeciągania liny oraz w prezentacji skręcania lin przy użyciu maszyny powroźniczej. W programie specjalne atrakcje dla dzieci.

Noc na żaglowcu. Gra polegająca na rozwiązywaniu zagadek i pytań związanych z historią i wystawami „Daru Pomorza”.       

GRODZISKO

Oddział Muzeum Archeologicznego w Gdańsku

MIEJSCE: ul. Haffnera 63, Sopot

GODZINY: 18.00–24.00

WSTĘP: bezpłatny

www.archeologia.pl

ROZRYWKA WCZORAJ I DZIŚ                       

Pawilon Wystawienniczo-Edukacyjny:

1. Wystawa stała: „Najstarsze dzieje Sopotu”

2. Wystawa czasowa: „Gry planszowe – świadectwo cywilizacji” i warsztaty gier planszowych

3. Obozowisko łowców z epoki kamienia: (przy Pawilonie Wystawienniczo-Edukacyjnym): miotanie oszczepem (do zmroku), obróbka krzemienia, malarstwo naskalne, gry Indian.  

4.Ognisko oraz warsztaty kulinarne dla uczestników - przygotowywanie podpłomyków. 

5. Pokaz kowalstwa, garncarstwa, tkactwa, snycerstwa, rogowiarstwa                          

6. Strzelanie z łuku                              

7. Dawne gry (cub, stół królewski) – rozgrywki dla publiczności                                   

8. Dawne pieśni przy akompaniamencie liry korbowej (godz. 19.00)                              

9. Inscenizacja historyczna (godz. 20.00)                                 

10. Koncert zespołu NYJA (godz. 21.30)                                  

11. Pokaz walk wojów (godz. 23.00)

PAŃSTWOWA GALERIA SZTUKI

MIEJSCE: Plac Zdrojowy 2, Sopot

GODZINY: 19.00–1.00

WSTĘP: bezpłatny, 1 zł

www.pgs.pl

Propozycje skierowane są do wszystkich grup wiekowych.

Oprowadzania kuratorskie po wystawach:

1. Łukasz Korolkiewicz - Zwodziciel

            Na indywidualnej wystawie Łukasza Korolkiewicza zostanie zaprezentowanych trzydzieści osiem obrazów olejnych poczynając od prac powstałych w latach osiemdziesiątych, a kończąc na pracach najnowszych.

            Twórczość Łukasza Korolkiewicza przesycona jest dekadenckim nastrojem, podszytym melancholią i grozą. Artysta zderza ze sobą pozorną beztroskę z tym, co tajemnicze i niepokojące. Scenerią wydarzeń dla jego obrazów są wnętrza domów, często widoczne w bardzo wąskim, wyciętym kadrze, dzięki czemu zwyczajne przedmioty zyskują ponadmaterialny, oniryczny charakter. Kiedy indziej znów umieszcza swoich bohaterów w symbolicznych przestrzeniach parków lub ciemnych zaułków ulic. Niejednokrotnie włącza w pole obrazowe swój autoportret oraz wizerunki bliskich mu osób, eksplorując własne emocje i przeżycia. Pojawiają się tutaj także dzieci w towarzystwie zwierząt i zabawek. Nie mają one w sobie jednak nic z radosnej niefrasobliwości. Kryją coś niewyjaśnionego, jakąś nutę grozy. Twarze lalek są tak samo ożywione, jak buzie dziewczynek, a ich badawcze spojrzenia spotykają się ze wzrokiem widza, podczas gdy twarz artysty na ogół przysłonięta jest maską lub innym rekwizytem, pod którym skrywa się tajemnica.

            W swojej twórczości Korolkiewicz eksploruje to, co ciemne i mroczne, co kryje się na dnie podświadomości. Konfrontuje się z własnym wizerunkiem, niekiedy powielonym w lustrzanym odbiciu, wrzuconym w zwyczajne miejsca i sytuacje. Jednakże połączenie różnorakich bibelotów, masek, jednoczesna obecność dzieci i nagości, a także zabiegi formalne takie jak wąski kadr, często oddolna perspektywa oraz przygaszona paleta barwna tworzą wrażenie niezwykłości. Zbliżenia na wycięte fragmenty pomieszczeń i przestrzeni publicznych są dowodem na to, że artysta chce nam coś pokazać, ale pozorna pospolitość przedstawionych sytuacji ma nas tylko zwieść. Tak naprawdę bowiem nie pokazuje nam elementów rzeczywistości, lecz kieruje uwagę na coś, co jest ukryte w głębi świadomości.

Łukasz Korolkiewicz (ur. 1948 r.) – W latach 1965-1971 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, od 1996 roku profesor na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego. Jest jednym z najważniejszych przedstawicieli malarstwa hiperrealistycznego w Polsce. Jego prace znajdują się w licznych muzeach w Polsce i za granicą. m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Poznaniu i Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Częstochowie, a także w wielu kolekcjach prywatnych. Brał udział w wystawach m.in. w Glasgow, Berlinie, Sztokholmie, Hadze i Londynie. W latach 70. współtworzył grupę „Śmietanka”.

 

2. Kazimierz Sichulski (1879 – 1942). Malarstwo, rysunek, grafika. Kolekcja ze zbiorów Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki

Artysta: Kazimierz Sichulski (1879 – 1942)

Kurator: Igor Chomyn, Główny inwentaryzator, kustosz Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki imienia B. G. Woźnickiego

“(...)„Duch Czarnogóry sprowokował jego malarstwo, wynikłe z jego fascynacji folklorem Huculszczyzny, barwami strojów, innością obrzędów cerkwi greckokatolickiej, korzenie których tkwią w poetyckiej tajemniczości prasłowiańszczyzny, pogańskim duchem której były wypełnione okoliczne góry, lasy, rzeki. (…) Dojrzewają i realizują się tutaj pomysły prac, które zadziwiają nieznaną dotąd u artysty interpretacją krajobrazu, dynamiką treści symbolicznych (Sieroty, Ślepy huculski chłopiec, Ślepy Hucul, Wesele huculskie, Dziewczyna z jagnięciem). (…) K. Sichulski zaczyna tematom huculskim nadawać treści symbolicznych i nawet religijnych, okazują one również najwyższy kunszt sztuki dekoracyjnej (tryptyk Madonna). (…) Działalność karykaturzysty K. Sichulski wiąże z wychodzącym od marca 1903 roku w Krakowie, a od 1904 roku we Lwowie pismem „Liberum Veto” (…). Właśnie w „Liberum Veto” K. Sichulski publikuje swoje rysunki satyryczne i karykatury, którymi artysta manifestuje swą postawę polityczną i obywatelską (…). Talent K. Sichulskiego jest niepodważalny, a lapidarność wyrazu i trafność charakterystyki wyniosły artystę na pozycję najlepszego karykaturzysty w Polsce, ba, nawet, jak uważał Wł. Kozicki był on „jednym z pierwszych w Europie”. (…) Jak i u większości artystów, sztuka K. Sichulskiego niejednorodna. Jest ona odbiciem skomplikowanej sytuacji w kulturze Europy jego czasów. W dziełach artysty pojawiały się wpływy różnych nurtów i nawet osobistości, ale jest to na pewno rezultatem kształtowania się K. Sichulskiego jako artysty, który wbrew tym wpływom zachował samodzielność. (…)”

Fragmenty tekstu kuratorskiego Igora Chomyna

3. Salon odrzuconych

Artyści: Jacek Adamas, Stanisław Baj, Zdzisław Beksiński, Tymek Borowski, Tadeusz Boruta, Michał Brzostek, Jerzy Duda-Gracz, Stasys Eidrigevicius, Marek Firek, Andrzej Fogtt, Edyta Gadzinowska, Ryszard Górecki, Paulina Jaklik, Jerzy Jurry-Zieliński, Joanna Kałdan, Alfons Karpiński, Adrian Kempa, Piotr Kmita, Eryk Korus, Maria Koshaleva, Jerzy Kossak, Paulina Kralka, The Kransals, Stefan Krygier, Weronika Kwiatkowska, Przemysław Kwiek, Kordian Lewandowski, Zbigniew Libera, Marta Lipiec-Bortkiewicz, Zbigniew Makowski, Piotr Mańczak, Michał Mąka, Piotr Naliwajko, Dorota Nieznalska, Iwona Ogrodzka, Marek Okrassa, Rafał Olbiński, Paulina Przywuska,Agata Przyżycka, Daniel Rycharski, Bronisława Rychter-Janowska, Tomasz Sętowski, Antoni Starowieyski, Franciszek Starowieyski, Paweł Susid, Józef Szajna, Maciej Szczepański, Janusz Szpyt, Maciej Świeszewski, Andrzej K. Urbański, Henryk Waniek, Marta Wawrzynowicz, Maciej Wichnowski, Agnieszka Wielewska, Patryk Wilk, Szymon Wirchanowicz, Anna Wypych, Jacek Yerka, Lech Żegalski

Kurator: Piotr Sarzyński

"Wyobraźmy sobie idealny stan naszego rodzimego pola sztuki. Cóż byśmy tam zobaczyli? Geniuszy, którzy robią wielkie kariery. Dobrych artystów, którzy poosadzali się w jakichś niszach i nie narzekają. I artystów kiepskich, dla których nie ma miejsca w zawodzie, więc poszukali sobie innej pracy. Niestety, życiu wiele brakuje do doskonałości. Dlatego często bywamy świadkami (nie tylko zresztą w sztuce) zaskakujących karier przeróżnych beztalenci, cwaniaków, hochsztaplerów, naśladowców. Pozostawmy ich na boku, wierząc że skutecznie i sprawiedliwie rozliczy ich przynajmniej historia. Ale bywa i na odwrót: ci, których talenty nie budzą wątpliwości, pozostają na uboczu, niewystarczająco doceniani lub wręcz niechciani, niezauważani, ignorowani, odrzucani. I oni nas interesują. Ta wystawa stawia sobie za cel przypomnienie niektórych spośród nich i zadanie pytania: dlaczego tak się dzieje?

Powszechnie wiadomo, że sam termin „Salon Odrzuconych” zrodził się w XIX wiecznej Francji. Na jego pomysł wpadł w 1863 roku Napoleon III, pragnąc dać szansę publicznego zaistnienia artystom lekceważonym przez ówczesny artystyczny mainstream i niedopuszczanych do udziału w oficjalnym, prestiżowym Salonie.

Czy dziś też mamy do czynienia z dyktującym warunki Salonem? „

Fragmenty tekstu kuratorskiego Piotra Sarzyńskiego

4. Fotografia Dzikiej Przyrody 2015

Wystawę tworzą prace z dorocznego konkursu fotograficznego Wildlife Photographer of the Year 2015, organizowanego od 1965 r., początkowo przez BBC Worldwide, następnie w latach 1986-2014 także przez Natural History Museum w Londynie, a w 2015 r. już wyłącznie przez Muzeum. Dzisiaj jest to najbardziej ceniony i największy w świecie konkurs, w zakresie fotografii Natury, dostępny dla zawodowców i amatorów, także dla młodzieży i dzieci. Do zdobycia nagrody aspiruje większość fotografów przyrody. Zdobywają je, jeśli obraz zawiera w sobie połączenie oryginalnego spojrzenia, szczęścia i znajomości przyrody, co wcale nie musi wymagać uzbrojenia w najlepszy sprzęt i wojaży po całym świecie. Na najnowszą, 51-szą edycję, zgłoszono ponad 42 tys. zdjęć, wykonanych przez ponad 4 tys. fotografów, z ponad 90 krajów. Zaproponowano nowe kategorie, jednocześnie zachęcając uczestników do wypróbowania najnowszych technologii fotografowania, dzięki czemu ciekawiej i wszechstronniej mogli zademonstrować różnorodność dzikiej przyrody i sposoby jej obrazowania.

Na wystawę składają się wyłącznie fotografie nagrodzone i wyróżnione w 16 kategoriach oraz 4 nagrodach specjalnych. Jest ich 100, autorstwa 76 fotografów, z 23 krajów. Czy to oglądając bardzo osobiste, pojedyncze kadry, czy zestawy zdjęć, widać że wszystkich autorów łączą frapujące obrazy, znakomita narracja i wspólny cel: własne umiłowanie przyrody i chęć zaszczepienia takiej postawy u odbiorców ich dzieł.

Wystawa Wildlife Photographer of the Year jest stworzona i rozpowszechniana przez Natural History Museum w Londynie

Wernisaż wystawy Tomasz Gudzowaty PROOF

miejsce: sala konferencyjna nr 4

Kurator: Tomasz Lewandowski

21.00, 22.30 Pokaz filmów FUTURE SHORTS SPRING SEASON 2016

miejsce: namiot w pobliżu molo

Wiosenne przesilenie już dawno za nami, więc najwyższy czas na nową odsłonę sezonowej selekcji FUTURE SHORTS! Z przyjemnością prezentujemy polskiej publiczności 7 krótkich filmów z całego świata, których świeżość i różnorodność zaskoczy nawet najbardziej wymagających widzów. W zestawie znalazły się produkcje wyróżniane i nagradzane na międzynarodowych festiwalach, m.in. na Festival de Cannes, London Short Film Festival, Clermont Ferrand Short Film Festival, czy Sundance Film Festival.

Czy jedno przypadkowe wydarzenie może mieć wpływ na całe nasze życie? Bohaterowie, których losy zobaczymy na ekranie, wydają się odpowiadać twierdząco. Nieważne, czy chodzi o niewinny romans z koleżanką z branży hotelowej, utratę bliskiej osoby, czy nagły przebłysk geniuszu na kacu w trakcie rodzinnego lunchu – każde zdarzenie stanowić może punkt zwrotny, po którym nic już nie będzie takie samo.

FUTURE SHORTS ma charakter konkursowy, widzowie otrzymają karty do głosowania na najlepszy według nich film wyświetlony podczas pokazu, w ramach konkursu zostaną przyznane nagrody.

Zwiastun: https://youtu.be/RydG0UI4mew

Organizatorem polskiej edycji festiwalu jest Fundacja Ad Arte, współorganizatorem jest Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie.

IV. WARSZTATY EDUKACYJNE NA NOC MUZEÓW

(DLA WSZYSTKICH GRUP WIEKOWYCH)

1. Mapa sztuki

19.00-24.00

Ułóż własną „mapę” sztuki korzystając z materiałów umieszczonych w 5 stanowiskach galerii.

W mini pracowniach warsztatowych: malarskiej, rysunku, graffiti, rzeźbiarskiej, przedmiotów znalezionych, znajdziesz niedokończone dzieła i materiały do ich wykończenia.

Dopracuj i sfinalizuj dzieło według własnej instrukcji/pomysłu/techniki, możesz przemieszczać się pomiędzy stanowiskami/ otwartymi pracowniami i tworzyć dzieło według własnego uznania, wewnętrznej „mapy” /legendy.

Pracę wykonaną w dowolnej technice weź ze sobą!

2. Ja z off'u

22.00

Uczestnicy będą odnosić się do entourage galerii miejskiego kurortu, jako nowej, wyimaginowanej przestrzeni życiowej.

Zadaniem będzie stworzenie filmu według własnego scenopisu, montażu, z udziałem wytypowanych przez Ciebie aktorów. Zrealizowany przez uczestników materiał filmowy dedykowany ma być wybranej zbiorowości społecznej, a w szczególności rodzinie, krewnym, najbliższym. Może babcia, a może mama chce być reżyserką, aktorką, czy może Twój pupilek? Kto opowie o ulubionym dziele sztuki, modnej sukni czy niesamowitym hobby? Każdy temat jest dobry na film o sztuce! Wybierzemy najciekawszy materiał i pokażemy go na naszym FB!

 

 

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: