Wielkie otwarcie Centrum Konserwacji Wraków Statków!

2 lipca – w sobotę – zapraszamy na otwarcie Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie. Tego dnia wstęp do nowej filii Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku będzie wolny, a pracownicy muzeum będą oprowadzać zwiedzających po obiekcie.
 
Zbudowane w 2016 roku CKWS to jedno z niewielu miejsc w kraju, gdzie można podejrzeć muzealnych konserwatorów przy pracy, poznać historię polskiego żeglarstwa i dowiedzieć się, jak kiedyś budowano łodzie i statki. – Cieszymy się, że po ponad dwóch latach zapraszamy do naszego nowego obiektu najważniejszych gości, czyli zwiedzających – mówi Szymon Kulas, zastępca dyrektora Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku – Opinie zwiedzających są dla nas niezwykle ważne, dlatego 2 lipca będziemy czekać na recenzje.
 
Konserwacja na światowym poziomie
W miejscu, gdzie dziś wznoszą się mury nowego oddziału, jeszcze trzy lata temu mieściła się muzealna pracownia konserwatorska. Konserwatorzy z ówczesnego Centralnego Muzeum Morskiego pracowali wówczas w trudnych warunkach, wewnątrz budynków i tymczasowych magazynów po dawnych warsztatach przyfabrycznych. Dziś muzealni specjaliści mają do swojej dyspozycji nowoczesne i doskonale wyposażone miejsce pracy. Warsztaty: kowalsko-ślusarski i szkutniczo-stolarski, pozwalają na wykonywanie prac rekonstrukcyjnych, a podesty ruchome i suwnica ułatwiają transport wielkogabarytowych zabytków - Mamy jeden z najlepszych w branży sprzętów – mówi Irena Rodzik, kierownik Działu Konserwacji Muzealiów – Pracownia rentgenowska, skaner do modelowania 3D, sprzęt do konserwacji archeologicznego drewna i do konserwacji metalu, system specjalistycznych wanien do kąpieli konserwatorskich: to aparatura najwyższej klasy.
 
Otwarte magazyny
Fragment burty, szesnastometrowa stępka, kotwica oraz część ładunku z XV-wiecznego wraka zwanego "Miedziowcem", to jedne z najważniejszych eksponatów w magazynie studyjnym. W skład zbiorów CKWS wchodzą elementy konstrukcyjne wraków, średniowieczne dłubanki, łodzie, w tym również egzotyczne oraz kajaki. W regałach przesuwnych prezentowane są zabytki pochodzące z badań podwodnych NMM. Zabytkowe jachty opowiadają historię polskiego żeglarstwa. Na "Opty" Leonid Teliga, jako pierwszy Polak, samotnie okrążył ziemię. "Dal", w latach 30-tych ubiegłego wieku, pod dowództwem Andrzeja Bohomolca, odbyła pionierski rejs przez Atlantyk, a "Kumka IV" posiada wyjątkową, spawaną konstrukcję.
 
Edukacyjnie o wrakach
Centrum Konserwacji Wraków Statków to także instytucja edukacyjna - Oferujemy szeroką gamę wydarzeń oraz zajęć lekcyjnych i warsztatowych z wykorzystaniem interaktywnych stanowisk edukacyjnych. Jesteśmy pewni, że stanowisko ze sterowanym robotem podwodnym będzie się cieszyło dużą popularnością – opowiada Przemysław Węgrzyn, zastępca kierownika Działu Edukacji NMM - Bliska jest nam idea muzeum otwartego, dlatego zależy nam na bliskiej współpracy pomiędzy edukatorami i nauczycielami, których będziemy zapraszać na cykliczne spotkania i warsztaty – dodaje Przemysław Węgrzyn.
 
Rozszerzając rzeczywistość
Jedną z atrakcji Centrum Konserwacji Wraków Statków, wykorzystywaną również przy działaniach edukacyjnych, jest rozszerzona rzeczywistość (AR) - technologia, z której korzystają instytucje kultury na całym świecie. Za pomocą aplikacji mobilnej „Jachty i wraki” - wirtualnym przewodniku po CKWS - można obejrzeć multimedialne prezentacje dotyczące zabytkowych jachtów oraz bałtyckich wraków. Gry edukacyjne, pozwalają się wcielić się w postacie kapitana wielkiego statku pasażerskiego, flisaka spławiającego zboże lub szkutnika budującego średniowieczny żaglowiec.
 
Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie będzie czynne od poniedziałku do niedzieli w godzinach 10.00 – 16.00.
Bilety będą kosztowały – 4 zł (ulgowy) i 6 zł (normalny).
Projekt "Centrum Konserwacji Wraków Statków wraz z Magazynem Studyjnym w Tczewie" realizowany jest w ramach Programu "Konserwacja i rewitalizacja dziedzictwa kulturowego", a wsparcia udzielono z funduszy norweskich i funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii oraz środków krajowych. Całkowity koszt projektu wynosi 22 mln zł. Zadanie jest realizowane w partnerstwie polsko - norweskim z Norweskim Muzeum Morskim w Oslo oraz z Muzeum Historii Kultury w Oslo.

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: