Archeologia - chopper to nie tylko motocykl

Nazwa "Chopper" bliska jest sercu każdego motocyklisty, ale - nie tylko. Okazuje się że choppery znają dobrze także archeolodzy. Jeden z nich jest obecnie zabytkiem miesiąca w gdańskim Muzeum Archeologicznym

Prezentowane narzędzie kamienne to tzw. Chopper – narzędzie otoczakowe, obrobione jednostronnie, w tym przypadku wykonane ze skały wulkanicznej. Wiązać można je z najstarszą kulturą archeologiczną dolnego paleolitu, której nazwa pochodzi od stanowiska archeologicznego odkrytego w 1913 roku w wąwozie Olduvai, w północno-zachodniej Tanzanii. Warstwy geologiczne wąwozu zawierały ślady obecności człowieka i innych gatunków człowiekowatych datowane na 2,6-1,7 mln lat temu.

Zabytek prezentowany na wystawie odkryty został na stanowisku BP 87 położonym na Pustyni Bayuda w Sudanie, gdzie gdańscy archeolodzy od wielu lat prowadzą badania w celu wykonania atlasu dziedzictwa archeologicznego. Obszar tej pustyni obejmuje ponad 100 000 km2. W latach 2009–2014 przebadano ponad 20 000 km2 odkrywając blisko 1000 stanowisk archeologicznych datowanych od paleolitu po czasy nowożytne. Stanowisko BP 87 z pewnością jest najstarszym śladem aktywności ludzkiej na Bayudzie i jednym z najstarszych w Północnej Afryce. Jest to stanowisko o charakterze łowieckim, gdzie naturalne ukształtowanie terenu stwarzało doskonałe warunki do upolowania nawet dużych zwierząt zapędzonych do kotliny bez wyjścia.  Zabytek prezentowany jest w holu Muzeum przy ul. Mariackiej 25/26.

(red) fot; Bartosz Gondek

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila.

Tagi: