Autochrom – triumf koloru i wystawa i wykład w Muzeum Narodowym

Jak to się stało, że fotografia zmieniła się z czarno- białej na kolorową? Kto to sprawił? Www.strefahistorii.pl zaprasza 20 lipca, wszystkich, którzy chcieliby sobie odpowiedzieć na to pytanie, do Muzeum Narodowego na wykład  Dominiki Sulińskiej.
Wykład „I stał się kolor… Europejscy pionierzy fotografii barwnej: Harald Renbjoer, Jan Szczepanik i Tadeusz Rząca” to część  programu edukacyjnego, upowszechniającego wiedzę na temat historii fotografii i kinematografii, który towarzyszy wystawie Autochrom – triumf koloru. W 110 rocznicę wynalazku fotografii barwnej. Trzy różne osobowości, dwa kraje, ale jedna pasja – fotografia, a raczej chemia, fizyka i po trosze malarstwo. Pionierzy fotografii często byli naukowcami, łączącymi w swoich zainteresowaniach różne dziedziny.
 
Harald Renbjoer (1889–1956), pochodzący z Levanger, małego miasta w środkowej Norwegii, był chemikiem i najważniejszym pionierem fotografii barwnej w swoim kraju. W swojej pracy stosował wiele metod, w tym techniki autochromu, ale najwcześniejszą jego fotografią barwną, uważaną za najstarszą w Norwegii, jest ta wykonana w technice trójbarwnej, przedstawiająca chłopca na nartach. W 2015 roku Muzeum Zamkowe w Pszczynie zrealizowało wystawę fotografii Haralda Renbjoera.
 
Z kolei związany z Tarnowem Jan Szczepanik (1872–1926) oraz krakowianin Tadeusz Rząca (1868–1928) należą do jednych z ważniejszych postaci mających zasadniczy wpływ na rozwój fotografii barwnej z Polsce. Pierwszy, nazywany polskim Edisonem, był autorem ponad 50 wynalazków z różnych dziedzin, w tym maszyn tkackich, fotografii i filmu barwnego. Drugi – jako jeden z pierwszych w Polsce zastosował fotografię w kolorze. Obaj pozostają nieznani szerszej publiczności, choć Szczepanik swoimi wynalazkami wzbudzał podziw na całym świecie i zainteresowanie zarówno koronowanych głów, jak i sław, takich jak Mark Twain.
 
Tadeusz Rząca, krakowski przedsiębiorca i pasjonat fotografii, pozostawił po sobie blisko 200 barwnych fotografii w technice autochromu – jest to jeden z największych zbiorów polskiej wczesnej fotografii barwnej. Rząca był członkiem Krakowskiego Towarzystwa Fotografów Amatorów, swoją twórczością wpisywał się w istniejący na Kresach Wschodnich nurt propagowanej przez Jana Bułhaka „fotografii ojczystej”. W 1910 roku Rząca wydał we Lwowie album Malownicza Polska. Ziemia Krakowska ilustrowany 34 autochromami z sielskimi pejzażami miast i wsi małopolskich, między innymi przedstawiające o różnych porach dnia chaty w Bronowicach, nadwiślańskie widoki pól, krakowskie budowle sakralne i pejzaże miejskich Plant, Wawelu, targowiska na Kazimierzu i innych. Stylistyka jego prac pozwala zaliczyć go do nurtu piktorialnego. Dzięki stosowanej przez niego nowatorskiej technice barwnej fotografii Rząca stał się artystą rozpoznawalnym jako utalentowany fotograf pejzażysta, wrażliwy na specyfikę miejsc, w których bywał, świadomy dokumentalista swojego świata.
 
Informacje praktyczne:
- Termin: 20 lipca 2017 r. godz. 18.00 – 19.00
- Miejsce: Muzeum Narodowe w Gdańsku/Oddział Sztuki Nowoczesnej (Pałac Opatów),
ul. Cystersów 18, 80-330 Gdańsk
- Wstęp bezpłatny

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: