Historia TOYOTY odc. 1 - Toyota RAV4 - narodziny SUV'a

Historia RAV4... od czego zacząć? Toyota pokazała samochód o nazwie Recreational Active Vehicle with 4-Wheel Drive (RAV4) po raz pierwszy na Salonie Samochodowym w Genewie w 1994 roku. Publiczność przyjęła auto ze zdumieniem. Samochód terenowy wielkości Yarisa? To się nie mieściło w głowie. 3-drzwiowe nadwozie RAV4 mierzyło tylko 3695 mm długości. Pierwszy kompaktowy samochód 4x4 napędzany był stosunkowo małym 2-litrowym silnikiem, zamontowanym poprzecznie pod maską samonośnego nadwozia z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół.

Głównym inżynierem modelu był Masakatsu Nonaka, który podczas prac rozwojowych nad nowym samochodem musiał wykazać się dużym uporem i zdolnościami przekonywania. Część kierownictwa firmy miała spore wątpliwości, czy takie auto w ogóle ma sens. W pewnym momencie zawieszono nawet prace nad projektem. Udało się je wznowić dzięki wsparciu działów odpowiedzialnych za rynek europejski, które przekonywały, że jest zapotrzebowanie na takisamochód. W końcu Europejczycy są znani ze swojej miłości do małych samochodów.

 

RAV4 okazał się hitem od razu po debiucie. W maju 1994 roku model trafił do sprzedaży w Japonii, miesiąc później dołączyły inne rynki. W pierwszym miesiącu liczba zamówień osiągnęła 8000, dwukrotnie przekraczając planowaną miesięczną produkcję. Toyota od razu zdecydowała się na dostosowanie produkcji do zapotrzebowania. W pierwszym roku sprzedaży model znalazł 53 tysięcy klientów. W ciągu następnych dwóch lat sprzedaż wzrosła trzykrotnie. Sukces Toyoty zwrócił uwagę innych producentów, którzy rozpoczęli prace nad własnymi kompaktowymi SUV-ami.

Pierwszy RAV4 wyróżniał się wyjątkową zwinnością i łatwością manewrowania, dzięki małym rozmiarom i wyższej pozycji za kierownicą. Dwa lata po premierze Toyota rozszerzyła ofertę o dłuższą wersję pięciodrzwiową oraz o napęd na przednią oś. W 1997 roku na rynek wszedł pierwszy RAV4 z napędem elektrycznym.

Współczesny RAV4 to zupełnie inny samochód. Jest to świetnie wyposażone auto rodzinne zbudowane na platformie Avensisa, a zatem wygodne i przestronne. W porównaniu z prekursorem urosło o prawie metr, a także dojrzało. Obecnie nie konkuruje już z miejskimi hatchbackami czy coupé, lecz z autami klasy średniej. Dotrzymuje im kroku pod względem wyposażenia, komfortu i elegancji, natomiast bije na głowę przestronnością i uniwersalnością. Dość powiedzieć, że pasażerowie siedzący na tylnej kanapie mają najwięcej miejsca na tle całego segmentu średnich SUV-ów. Dzięki rozsądnej polityce cenowej Toyoty stanowi groźną konkurencję dla klasycznych sedanów i kombi średniej wielkości oraz minivanów.


Bartłomiej Chruściński / zdj. Toyota

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: 

Artykuł na Północnej.tv: 

http://polnocna.tv/news/16561-historia-toyoty-nowy-cykl-polnocnejtv-odc-1-toyota-rav4