Drotting Victoria i Kopernik w drodze do Trelleborga

Drotting Victoria, Kopernik, Gdynia, Szczecin, Trelleborg, PŻB, Bartosz Gondek, promy, Północna.tv, strefahistorii.pl
72 lata temu szwedzki prom Drotting Victoria zainicjował pierwsze powojenne połączenie promowe w Polsce. 1946 – pomiędzy Gdynią a szwedzkim Trelleborgiem. Cztery lata później na tej samej trasie zadebiutował pierwszy polski prom "Kopernik".
Szwdzkie promy pojawiły się na polskim wybrzeżu już nieco wcześniej. W listopadzie 1945 roku przywiozły do Polski  1300 wagonów przekazanych nam przez Szwecję. Połączenie do Trelleborga przetrwało dwa lata. W lutym 1948 roku przeniesiono na linię do Świnoujścia. Pierwszy polski prom nazywał się „Kopernik” i w 1950 roku rozpoczął pracę na linii linię Świnoujście - Trelleborg, przeznaczonej głównie dla przewozu towarów pochodzących z Czechosłowacji. O ile o wybudowanej w 1919 roku Drotiing Victorii pisze się całkiem sporo. Między innymi dlatego, że na jej pokładzie płynął w drodze do rosji sam W.I Lenin, to o pierwszym Koperniku trochę jakby zapomnieliśmy. Zbudowany w 1903 roku w Elblągu, pływał do 1945 roku jako Mecklemburg. Po II wojnie światowej przejęty przez sowietów,  służył do repatriacji Polaków do kraju z terenu Niemiec. W roku 1947 przekazany Polsce i skierowany do remontu, który trwał do maja 1950. Po remoncie przez trzy lata obsługiwał linię ze Szczecina, którą zamknięto pod koniec 1953 r. Eksploatację kolejnej jednostki tej klasy rozpoczęto dopiero od drugiej połowy lat 60. Aż osiem promów weszło do służby w latach 70. Trzy statki zaczęły pływać w latach 80., dwa zaś w latach 90. Na początku XXI wieku do linii weszło następnych osiem jednostek.
Warto przy tej okazji wspomnieć, że w styczniu tego roku do floty Euroafrica - Unity Line dołączył najnowszy Kopernik, a w zasadzie Copernicus - 150 metrowy prom, który pływa na linii Świnoujście Ystad. Tutaj warto zahaczyć o kolejny wątek. Sukcesorzy pierwszego Kopernika należący do Unity line kontynnują dziś także tradycje polskich transatlantyków.  Euroafrica jest bowiem spółką powstałą z podziału Polskich Linii Oceanicznych które kontynuowały tradycje przedwojennego GAL. Ale - to materiał na oddzielną opowieść.
(Red.) Bartosz Gondek fot. Wikipedia 

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: