Gdynia: Samolot TS8 Bies wrócił do Babich Dołów

Na swoje miejsce na cokole wrócił słynny samolot – pomnik TS8 Bies z Babich Dołów. Historyczny płatowiec, który przez lata niszczał na osiedlowym skwerze, został wyremontowany z Budżetu Obywatelskiego. Koszt to ponad 117 tysięcy złotych.

Remont wygrał w głosowaniu na projekty obywatelskie. Wykonano go w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Łodzi. Naprawiony i wymalowany samolot będzie w przyszłości podświetlony. Zaaranżowany będzie na nowo także kwerek przy ulicy Ikara. W ten sposób przywrócony zostanie Babim Dołom ważny element lokalnej tożsamości, przypominający o wojskowo – lotniczych tradycjach tego miejsca.

TS-8 Bies to polski samolot szkolno-treningowy, produkowany w zakładach PZL, używany w lotnictwie polskim od 1957 roku do lat 70. Historia samolotu TS-8 Bies sięga lat czterdziestych XX wieku, kiedy mgr inż. Tadeusz Sołtyk w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych w Łodzi opracował projekt samolotu treningowego LWD Bies z silnikiem Argus As-10C o mocy 177 kW (240 KM). Z powodu pozbycia się krajowych zapasów tych poniemieckich silników i rozwiązania LWD projekt nie został zrealizowany. W 1952 w Instytucie Lotnictwa pod kierownictwem inż. Tadeusza Sołtyka powstało biuro płatowcowe, którego pierwszym zadaniem było opracowanie wersji rozwojowej samolotu Junak, nazwanej TS-7 Chwat, z dwukołowym wciąganym podwoziem. Wkrótce zmieniono założenia i temat ten przerwano, rozpoczynając przygotowawcze prace studyjne nad projektem metalowego samolotu szkolno-treningowego z trójkołowym podwoziem TS-8 Bies. Pierwszy prototyp został oblatany 23 lipca 1955 roku przez Andrzeja Abłamowicza.W 1957 roku wyprodukowano pierwszą serię informacyjną 10 samolotów w wytwórni WSK-Okęcie, oznaczoną TS-8 BI. Nieco ulepszony wariant seryjny, oznaczony TS-8 BII, był produkowany od 1958 do 1960 roku w WSK Mielec w liczbie 229 sztuk.TS-8 miał dobre własności pilotażowe i osiągi, dobrze wykonywał figury akrobacji. Przeznaczony był do szkolenia podstawowego, szkolenia i treningu w akrobacji i w lotach bez widoczności. Kabina załogi była obszerna i wygodna. Jedną z wad był hałas zespołu napędowego. TS-8 Bies był drugim po motoszybowcu „Pegaz” samolotem polskiej konstrukcji z polskim silnikiem zbudowanym po wojnie.

(Red.) oprac.BG, Wikipedia

fot. Mariusz Konarski

 

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: