Niewielki samochód sportowy z dwusuwem, zaprojektowany z myślą o rynku amerykańskim? To nie mogło się udać.
Historia Saaba Sonett rozpoczęła się w połowie lat pięćdziesiątych, gdy światło dzienne ujrzał pierwszy Sonett, o kodzie fabrycznym Saab 94. Był to niewielki roadster, z dwusuwową jednostką napędową, niską szybą i ostro poprowadzonymi przetłoczeniami na masce i w tylnej części. Dzięki nadwoziu z tworzyw sztucznych samochód ważył zaledwie 600 kg, a do napędu wykorzystano trzycylindrowy silnik o mocy 56 KM, pochodzący z Saaba GT750, sportowej wersji modelu 93.
Nigdy nie rozpoczęto produkcji seryjnej pierwszego Sonetta – powstało jedynie sześć prototypowych egzemplarzy. Saab chciał go wykorzystać do wyścigów, ale gdy zmieniono regulacje w klasie GT, projekt nie miał szans na powodzenie.
Szkoda, z koleji Sonett II to już zupełnie inna historia...
Do idei małego samochodu sportowego marka z Trolhattan powróciła w drugiej połowie lat sześćdziesiątych. Wówczas powstały dwa prototypy, które konkurowały ze sobą. Za pierwszy odpowiadało Malmo Flygindustri, niewielka firma zajmująca się produkcją samolotów. W 1965 roku firma ta zaprezentowała prototyp drugiej generacji Saaba Sonnet, nazwany MFI-13.
Również pojawi się na strefahistorii.pl
red. Bch / zdj. Saab
Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila.