W Gdańsku zaprezentowano zmodernizowaną wersję kolejowej legendy

PKP Intercity zaprezentowało 16 maja zmodernizowaną lokomotywę spalinową serii SM42 na stacji Gdańsk Główny. Lokomotywa Fablok 6D przyjęta przez PKP pod nazwą SM-42 jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych sylwetek w taborze kolejowym.

Podczas prezentacji w sobotę, 16 maja w godzinach 10.00-14.00 można było zwiedzić lokomotywę, usiąść na fotelu maszynisty oraz wziąć udział w atrakcjach zorganizowanych w hali Dworca Głównego w Gdańsku. Wykonawcą modernizacji 20 lokomotyw jest firma Newag. Pojazdy przeznaczone są do prac manewrowych oraz do obsługi niezelektryfikowanych odcinków linii kolejowych: Gdynia-Hel, Kłodzko-Kudowa Zdrój, Olsztyn-Braniewo.

Do tej pory PKP Intercity z powodu braku lokomotyw kierował do obsługi linii lokomotywy manewrowe, które nie były w stanie zasilać wagonów w energię elektryczną. W efekcie pasażerowie spędzali podróż w upale: bez prądu, bez klimatyzacji i z wyłączanymi toaletami. Jeszcze w ubiegłym roku do obsługi linii niezelektryfikowanych PKP Intercity musiało pożyczać lokomotywy serii 754 - tzw. okularniki - od Kolei Czeskich. W tym roku nie będzie to już konieczne.

Spalinowóz serii SM42 był produkowany w Fablok Chrzanów w latach 1965-1992. Został zaprojektowany do ciężkich prac manewrowych, ale także prowadzenia lekkich pociągów towarowych. Prace projektowe prowadziło Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu we współpracy z Centralnym Biurem Konstrukcyjnym Silników Spalinowych z Warszawy. Najważniejszym czynnikiem była jednak kwestia wyeliminowania parowozów z pracy manewrowej oraz zdolność do formowania cięższych składów dla nowo wprowadzanych ciężkich lokomotyw spalinowych serii ST43 i ST44 oraz elektrycznych ET21. SM42 to pierwsze krajowe lokomotywy spalinowe większej mocy, dzięki którym wprowadzenie trakcji spalinowej na PKP nabrało większego tempa.  W sumie wyprodukowano i dostarczono 1822 egzemplarze tej serii, w tym dla PKP 1157 jednostek. Lokomotywy SM42 są obecnie najpopularniejszą serią lokomotyw w Polsce (w grudniu 2009 istniały 1224 egzemplarze, w tym 867 w barwach PKP Cargo).

Oprócz produkcji dla przewoźnika państwowego PKP (oznaczenie SM42), wyprodukowano także ponad 600 egzemplarzy dla kolei przemysłowych (oznaczenie Ls800P). W latach 1973-1975 wyeksportowano 37 lokomotyw w ramach specjalnego zamówienia dla Kolei Marokańskich (seria DG200).W roku 1982 przedsiębiorstwo Dromex, budujące drogi w Iraku zamówiło 6 lokomotyw SM42 w wersji podobnej do dostarczanych dla Maroka.

Produkcja dla PKP trwała do roku 1981, a następnie w niewielkim zakresie po roku 1985. Jako jedna z najbardziej rozpoznawalnych lokomotyw na polskich torach, wykorzystywano ją nie tylko do pociągów towarowych. Wiele osób z pewnością ma ją we wspomnieniach pociągów kolonijnych. Dzięki tej popularności dorobiła się już wielu żartobliwych określeń m.in: Stonka (ze względu na ilość), zebra, czy łaciata.

Tagi: