Skoda 1000MB – obły bestseller ma 52 lata

 

 

Kiedy w Polsce próbowano modernizować Warszawę, w sąsiedniej Czechosłowacji pokazano model 1000MB - modernistycznie obłą piękność, której zadaniem było zastąpić nieco już wysłużoną Octavię

 

Pod koniec marca 1954 roku nasi południowi sąsiedzi zaprezentowali samochód, który zrywał ze szkołą projektową, kultywowaną przez nic jeszcze od przed wojny. 1000 MB była pierwszą Skodą z napędem na tylną oś, silnikiem umieszczonym z tyłu i samonośną konstrukcją nadwozia. 1000 MB była w czasach swojej świetności jednym z najlepszych pojazdów w klasie do jednego litra pojemności i ustanawiała nowe standardy w dziedzinie komfortu, osiągów i technologii. Produkowano ją w całkowicie nowej fabryce, zupełnie nowy był design pojazdu który napędzał najbardziej zaawansowany w tamtym czasie silnik w swojej klasie.

 

Skoda była pierwszym europejskim producentem samochodów, który wykorzystywał proces odlewania aluminium w produkcji bloku silnika. Czterostopniowa skrzynia biegów również była produkowana z wykorzystaniem tej metody. Przywołano tu sposób produkcji rozwinięty w 1922 roku przez czeskiego inżyniera Josefa Poláka, który pozwalał na znaczną redukcję czasu wytwarzania. Silnik, umieszczony za tylną osią, dostarczał 37 KM. Pojemność silnika wynosiła 998 cm3. Nowoczesna technologia w połączeniu z niewielką masą pojazdu (tylko 755 kg) zapewniały niskie zużycie paliwa na poziomie 7-8 litrów na 100 km. Prędkość maksymalna wynosiła 120 km/h. W 1968 roku moc silnika zwiększono do 43 KM.

Przed rozpoczęciem seryjnej produkcji, producent poddał Skodę 1000 MB wyczerpującym testom wytrzymałościowym. W 1962 roku 50 pojazdów testowych pokonało 1,6 mln kilometrów, w tym jazdy w skrajnie niskich temperaturach w Rosji, jak i w upale i kurzu na górskich drogach Kaukazu.

Ze swoimi kompaktowymi wymiarami (4,17 m długości, 1,62 m szerokości i 1,39 m wysokości), 1000 MB oferowała komfortowe warunki podróżowania dla całej rodziny. Auto zyskiwało sobie sympatyków także wysoką funkcjonalnością, było wyposażone m.in. w indywidualnie składane siedzenia. Zaletą był też 220-litrowy bagażnik z przodu pojazdu, pod którym wygospodarowano miejsce na koło zapasowe.

Odwaga do obrania zupełnie nowego kursu opłaciła się. 1000 MB była bestsellerem w Czechosłowacji i za granicą. Jej niezwykłe powodzenie ukształtowało strategię modelową czeskiego producenta aż do lat osiemdziesiątych. Od kwietnia 1964 roku do sierpnia 1969 roku wyprodukowano około 443 000 egzemplarzy 1000 MB, z czego ponad połowa z nich była przeznaczona na eksport, trafiając nawet do Nowej Zelandii i Australii.

 

Dziś model 1000 MB jest jednym z najpopularniejszych klasycznych aut czeskiej marki. Inicjały „MB” oznaczają miasto Mladá Boleslav, a liczba „1000” to pojemność skokowa jednolitrowego silnika. ​1000 MB była oferowana w wielu wersjach: poza podstawową, od 1966 roku występowały wersje o zwiększonych osiągach, a także elegancka odmiana 1000 MBX – dziś szczególnie popularny model wśród kolekcjonerów. Dziś muzealne egzemplarze modelu 1000 MB i dwudrziowego modelu MBX można oglądać w nowym Muzeum marki właśnie w  Mladá Boleslav.

(red)

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: