Słupskie trolejbusy - likwidacja wbrew mieszkańcom

Komunikacja trolejbusowa uznawana jest dziś za jedną z najbardziej przyszłościowych form transportu zbiorowego w Europie.  Mimo to w  Polsce komunikację trolejbusową rozwijają tylko trzy miasta – Tychy, Lublin i Gdynia. W dziewięciu zlikwidowano trakcję trolejbusową. Dziś obchodzimy 31 rocznicę uruchomienia trakcji trolejbusowej w Słupsku. Zlikwidowano ją w 1999 roku
 
Za trolejbusami przemawia niskoemisyjność, brak konieczności budowy torów i galopujący postęp technologiczny, który umożliwia konstruowanie pojazdów umożliwiających poruszanie się nawet do 50 kilometrów bez stałego podłączenia do sieci. Takie trolejbusy użytkuje obecnie Gdynia, gdzie  trolejbusy stanowią około 30% udziału w całej komunikacji miejskiej. Rocznie pokonują ponad 4 miliony km i przewożą około 350 milionów pasażerów. Pierwszy gdyński trolejbus wyjechał na trasę 18 września 1943 roku,  wykonując kurs spod Urzędu Miasta na Chylonię. W Słupsku projekty linii trolejbusowych wykonano pod koniec lat siedemdziesiątych XX wieku. Plan zakładał budowę pięciu linii trolejbusowych, w tym jednej do odległej o 18 km Ustki. Budowę pierwszego odcinka rozpoczęto w kwietniu 1985 roku. Już  20 lipca 1985 roku otwarto pierwszą linię „A”. Jeździły na niej sławne także w Gdyni, sowieckie trolejbusy ZiU 9. Zajezdnia trolejbusowa znalazła miejsce w dawnej bazie tramwajowej. Tramwaje zniknęły ze Słupska już w 1959 roku.  Kolejne linie trolejbusowe uruchomiono 11 listopada 1986, Pogłębiający się kryzys gospodarczy nie pozwolił na uruchomienie kolejnych. Mimo to trolejbusy wpisały się w krajobraz miasta. 
Początki nowego ustroju przyniosły schyłek funkcjonowania taboru trolejbusowego w Słupsku. Najpierw – na początku lat 90 – tych skasowano  jedenaście sprawnych pojazdów (10 ZiU-9 oraz jednego Ikarusa 280E), co wywołało poażne problemy z obsługą linii. Aby im zaradzić, na trolejbusy przebudowano trzyJelcze PR110. W lipcu 1997 MZK Słupsk wymienił z tyskim przewoźnikiem siedem sprawnych trolejbusów na siedem autobusów. Pozostałe osiem pojazdów nie wystarczyło do pełnej obsługi trakcji. Podobnie jak to było w 1959 roku z tramwajami, ze względu na słabą częstotliwość, dochodowość sieci drastycznie spadła. W roku  1999 pozostało tylko pięć trolejbusów sprawnych na tyle, aby móc wyjechać na ulice miasta. Ze względu na przeprowadzkę słupskiego MZK, oraz problemy z utrzymaniem nie remontowanej sieci, postanowiono ją zamknąć. 18 października 1999 na ulice wyjechały ostatnie trolejbusy linii A.
Decyzja o likwidacji słupskich trolejbusów spotkała się z krytyką mieszkańców i mediów. Zarząd Miasta Słupska oskarżano, że przegłosował decyzję bez konsultacji z mieszkańcami i radnymi, będącymi w większości za pozostawieniem trolejbusów w mieście. Dziś okazuje się, że mieszkańcy mieli rację. 
 
Gdyby w Słupsku nie zlikwidowano wbrew woli mieszkańców trolejbusów,
pewnie po mieście jeżdziły by takie jak ten nowoczesny Mercedes z nieodległej Gdyni
 
 
oprac.Bartosz Gondek (foto:PKT Gdynia)
 

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: