To już koniec żuławskiej kolejki w Ostaszewie

Kilka lat przepychanek pomiędzy powiatem a miłosnikami historii, protesty mieszkańców i zaskakująca decyzja ówczesnego konserwatora. Dziś wiemy na pewno, że żadna kolejka wąskotorowa nie pojedzie już do Ostaszewa w Powiecie Nowodworskim. Właśnie rozpoczął się tam demontaż torów.
 
Bartosz Gondek
 
Powiat Nowodworski rozstrzygnął przetarg na rozebranie i zezłomowanie niemal ośmiu kilometrów torów kolejki wąskotorowej. Według dokumentacji przetargowej, rozbiórka planowana jest na dwa etapy: 1) Ostaszewo (za peronem) - Stawiec (przed przejazdem przez drogę) i  Stawiec (za przejazdem przez drogę) - granica obrębu Lubieszewo i Tuja, oraz fragment przy cmentarzu w Nowym Dworze Gdańskim. Prace rozbiórkowe zakończone mają być w lipcu. Portal www.strefahistorii.pl udokumentował pierwsze wyrywanie torów.
Warto przypomnieć, że zaledwie trzy lata temu - 2014 roku, mieszkańcy Ostaszewa, miłośnicy kolei wąskotorowej i członkowie organizacji pozarządowych sprzątali linię kolei wąskotorowej z Ostaszewa do Nowego Dworu Gdańskiego. Wtedy też, po protestach mieszkańców, udało się wstrzymać rozbiórkę kolejki, ale tylko na chwilę. Rok później konserwator przychylił się do stanowiska starostwa. W miejscu rozebranej linii mają powstać min punkty informacyjne i trasa rowerowa.
Początki linii wąskotorowej na Żuławach sięgają 1886 roku. Pierwszy odcinek kolei wąskotorowej na Żuławach liczył 4,5 km i połączył cukrownię w Nowym Stawie z miejscowością Dębina Południe. Obsługiwaly go jeszcze konie. Sześć lat później cukrownia w Nowym Stawie otrzymała koncesję na budowę kolejki wąskotorowej prowadzonej przez trakcję mechaniczną o rozstawie szyn 750 mm. Dwa lata później, po drugiej stronie Wisły, wybudowano wąskotorową linię Cedry Wielkie – Cukrownia – Pszczółki. W latach 1900 – 1905 połączono linie żuławskie z Malborkiem i Gdańskiem.
Nieistniejący dworzec wąskotorowy w Nowym Dworze Gdańskim
 
Żuławy pokryła gęsta sieć bocznych linii i bocznic, które docierały do prawie wszystkich wsi i majątków, zwłaszcza na południu Żuław. W roku 1920 całkowita długość sieci liczyła już 316 km. Dwadziesiącia lat później już prawie 340km. Demontaż linii następował od lat 50 – tych XX wieku.
Dziś jedynym czynnym reliktem kolejki żuławskiej jest Żuławska  Kolej Dojazdowa, działająca na trasie: Tuja, Mikoszewo, Sztutowo. Więcej o ciągle i oby jak najdłużej działającej, Żuławskiej Kolei Dojazdowej na www.kolejzulawska.pl
 
(Red.Bartosz Gondek, fot Bartosz Gondek, kolejzulawska.pl
 

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: