Mamy dziś bardzo nostalgiczną rocznicę. Dokładnie dwie dekady temu, 22 kwietnia 2022 roku, żerańska FSO zakończyła produkcję Poloneza.
Historia tego samochodu rozpoczęła się jeszcze wcześniej. 50 lat temu, na najwyższym szczeblu partyjnym, ustalono linię rozwoju produktów FSO, planując wprowadzenie następcy dla modelu 125p. Pierwsze konkretne decyzje w sprawie nowego auta zapadły 17 września 1974 roku. Samochód oparto technologicznie w dużej mierze na niemłodym już Polskim Fiacie 125, za stylistykę nowego nadwozia, w układzie pięciodrzwiowego liftbacka, odpowiadało Centro Stile Fiat a pierwsze złożone we Włoszech egzemplarze trafiły do Polski 20 września 1977 roku. Oficjalny montaż rozpoczął się 26 września tego samego roku. Produkcja seryjna ruszyła 3 maja 1978 roku. Samochód doczekał się wielu modernizacji, z których najważniejsze przeprowadzono w 1983, 1986, 1987, 1991 i 1993. W połowie lat 90. Polonez Caro był najchętniej kupowanym nowym samochodem w Polsce.W całej historii produkcji auta, w ofercie znalazły się nadwozia trzy i pięciodrzwiowe, sedan, kombi i truck. Stworzono także słynnego, sześciodrzwiowego Poloneza "Jamnika". W 1997 roku, po przejęciu fabryki FSO przez południowokoreański koncern Daewoo zaprezentowano głęboką modernizację Poloneza, znaną jako „Plus”. Pięć lat później zakończono produkcję auta. Jako ostatnie z taśmy produkcyjnej zjechało niebieskie kombi, które teraz możemy oglądać w Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie.
(red.) oprac bg. fot.
Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila.