Postrach rosyjskich MIG-ów i jeden z najbardziej charakterystycznych samolotów zimnej wojny. Kultowy F4 Phantom, należący cały czas do USAF, trafił za pośrednictwem Niemców, do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Samolot pojawił się w muzeum, po wielu miesiącach starań, pod koniec ubiegłego roku. Jego właścicielem jest National Museum of the United States Air Force, a przez kilka lat stanowił część ekspozycji Deutsches Museum Flugwerft Schleissheim. Dzięki porozumieniu z amerykańską instytucją padła propozycjarzeniesienia samolotu z muzeum niemieckiego do Polski. Przewiezienie tak dużego obiektu pomiędzy dwoma państwami stanowiło ogromne wyzwanie – w końcu nawet bez silników „Phantom” waży ok. 9 ton. Przez dwa tygodnie muzealnicy z Krakowa i Zabrza, oraz ich niemieccy koledzy, rozkręcali i zabezpieczali elementy samolotu. Dwumiejscowy, dwusilnikowy, odrzutowy, naddźwiękowy i wielozadaniowy samolot został opracowany na zamówienie US Navy w latach 50. jako pokładowy myśliwiec przechwytujący obrony floty. „Phantomy” należące do 3 rodzajów sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych – US Air Force, US Navy i US Marine Corps były także najliczniej występującymi amerykańskimi samolotami bojowymi podczas wojny w Wietnamie. Wykonywały zadania myśliwskie, uderzeniowe i rozpoznawcze, operując z baz lądowych w Wietnamie Południowym i Tajlandii oraz z lotniskowców pływających po Zatoce Tonkińskiej. „Phantomy” lotnictwa izraelskiego brały udział w wojnach z Egiptem i Syrią w latach 70. i 80., a należące do lotnictwa Iranu – w wojnie iracko – irańskiej w latach 1980-1988. Ten konkretny egzemplarz to F-4E-34-MC „Phantom” II, nr seryjny 67-0260, wyprodukowany w 1967 roku. Był eksploatowany przez 31st Tactical Fighter Wing stacjonujące w bazie Homestead na Florydzie, 36th TFW, stacjonujące w Bitburgu w RFN oraz 35th TFW, stacjonujące w bazie George w Kalifornii. Został wycofany z użycia w 1992 r. i służył jako płatowiec ćwiczebny do nauki naprawy uszkodzeń bojowych w bazie Spangdahlem w RFN. F4 to czwarty z"zachodni" samolot, związany z wojną w Wietnamie, jaki znajduje się w krakowskich zbiorach. Muzeum dysponuje jeszcze myśliwcem F5 i Cessną Dragonfly, przekazaną Polsce pod koniec lat 70 - tych przez rząd Wietnamu, oraz włoskiem F 104 Starfighter. Na koniec ciekawostka. Jeżeli ktoś posiada odpowiednie uprawnienia i bardzo dużo pieniędzy choćby na paliwo, może kupić sobie kolekcjonerskiego, sprawnego Phantoma. Ich ceny wahają się od 1,5 do około 3 milionów dolarów.
(red.) oprac. Bartosz Gondek Fot. Muzeum Lotnictwa w Krakowie
Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila.