Wyremontowali jedny w Polsce ręcznie otwierany most kolejowy w Rybinie

Żuławska wieś Rybina znana jest z tego, że działają tam trzy zwodzone mosty. Dwa drogowe i jeden kolejowy. Ten ostatni, pochodzący z 1906 roku przechodzi właśnie ostatnie fazy poważnego remontu.

Kolejowy most obrotowy na Szkarpawie, obsługujący niegdyś gęsty, dziś raczej turystyczny ruvch pociągów wąskotorowych na szlaku Żuławskiej Kolei Dojazdowej, zbudowany został w latach 1905 - 1906, przez niemiecką firmę z Dortmundu. To jedyny w Polsce czynny, obracanym ręcznie most kolejowy. Most kolejowy w Rybinie ma konstrukcję stalową. Jedno przęsło jest stałe. Drugie zaś obrotowe. Jest zamykany dla ruchu wodnego tylko na czas przejazdu pociągu. Podobnie jak mosty drogowe, most kolejowy nie pełni funkcji skansenu, lecz zachowuje pierwotne funkcje. Remont mostu objął modernizację mechanizmów obrotowych. Zelektryfikowano zwrotnice a cały obiekt będzie monitorowany. Przeprawę zabezpieczono także antykorozyjnie. Wymieniono też drewniane podkłady a a skarpy dojazdowe wzmocniono kruszywem, faszyną i geowłókniną. Wyremontowano także zabytkową sterownię. Wodniacy ucieszą się także z nowego pomostu dla jachtów.

(Red.) Bartosz Gondek fot. Grzegorz Fey/www.kolejzulawska.pl

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: