Odbudowali najpopularniejszy samolot szkolny II RP

W Krakowie odbudowano RWD 8. czyli najliczniej budowany szkolny samolot II RP. Takich maszyn używał przed wojną także Aeroklub Gdański.
 
W połowie lat trzydziestych flota stacjonującego na lotnisku w Rumii Aeroklubu Gdańskiego liczyła aż 14 maszyn, wśród nich: RWD-5, RWD-13, Hanriot-28 i właśnie RWD-8. W 1937 roku A.G. otrzymał 5 samolotów ufundowanych przez polskie społeczeństwo, w tym dwa kolejne RWD 8. Żaden z nich nie przetrwał wojny. Podobny los spotkał inne polskie aeroklubowe „Erwudziaki”.
 
Po 86 latach, już za chwilę, w hangarze nr 5 Muzeum Lotnictwa w Krakowie, zwiedzający będą mogli podziwiać wierną replikę RWD 8. Samolot będzie częścią ekspozycji „Z wiatrem i pod wiatr – lotnictwo cywilne”. Jej otwarcie nastąpi 24 sierpnia 2025 r., podczas obchodów Święta Lotnictwa Polskiego.
 
W ostatnim etapie prac zamontowane zostało drewniane śmigło z metalowymi okuciami, wykonane ręcznie przez zespół konserwatorów Muzeum Lotnictwa Polskiego. Replika otrzymała historyczne malowanie aeroklubowe charakterystyczne dla maszyn z Doświadczalnych Warsztatów Lotniczych (DWL) oraz oryginalną rejestrację odpowiadającą egzemplarzowi latającemu przed wojną w barwach Aeroklubu Krakowskiego. Zrekonstruowane zostało również wnętrze kabiny, w którym odwzorowano układ przyrządów pokładowych zgodnie z oryginalną specyfikacją producenta.
 
Lekki, dwumiejscowy górnopłat o konstrukcji mieszanej, stworzony przez zespół konstruktorów RWD: Stanisława Rogalskiego, Stanisława Wigury i Jerzego Drzewieckiego. Został zaprojektowany w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w 1931 roku przez Ligę Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej (LOPP) na nowy samolot szkolny. Już od 1934 roku pełnił funkcję podstawowej maszyny szkoleniowej w polskim lotnictwie wojskowym.
 
Cechował się świetnymi właściwościami pilotażowymi, dobrą sterownością i prostą obsługą – był stabilny, wytrzymały i bezpieczny. Łącznie wyprodukowano około 600 egzemplarzy – zarówno w zakładach DWL, jak i Podlaskiej Wytwórni Samolotów (PWS). Część z nich została sfinansowana ze środków publicznych w ramach zbiórek Funduszu im. Żwirki i Wigury, co czyniło z nich symbol narodowej dumy i społecznego zaangażowania w rozwój lotnictwa. Niestety, tak jak już zostało wspomniane, mimo dużej liczby wyprodukowanych egzemplarzy żaden oryginalny samolot RWD-8 nie zachował się do naszych czasów.
 
(Red.) Bartosz Gondek fot: Muzeum Lotnictwa w Krakowie

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: