
Dziś trudno jednoznacznie stwierdzić, któremu spośród dwóch artystów należy przypisać zasługę stworzenia nowego, rewolucyjnego stylu malarskiego - czy był to Picasso, czy też może Georges Braque. Od 2 października 19 rewolucyjnych prac jednego z ojców kubizmu - Georges’a Braque’a, można będzie oglądać w Domu Wiedemanna w Pruszczu Gdańskim.
Mimo powszechnego mniemania, że ojcem kubizmu był Picasso, to Braque, pozostający pod silnym wpływem Cezanne’a, wyznaczył kierunek sztuce zmierzającej w stronę geometrycznych form. Faktem jest, że mężczyźni razem wypracowali idee, które napędzały rozwój nowego stylu. Na pierwszym etapie ich wspólnej artystycznej drogi obrazy wykazywały wiele podobieństw, zarówno pod względem palety barw, jak i stylu oraz poruszanej tematyki. Braque twierdził jednak, że w przeciwieństwie do Picassa, jego twórczość pozbawiona jest ikonologicznego komentarza i koncentruje się wyłącznie na przestrzeni malarskiej W ten sposób, w rytmie modernizmu, w okresie niezwykłego ożywienia artystycznego dojrzewało w Braque’u nowe piękno pojmowane jako twórczość nie licząca się z prawdą.
Historia litografii Georges’a Braque’a nierozerwalnie splata się z prestiżowymi wydawnictwami artystycznymi, takimi jak Verve i Derrière le Miroir oraz z katalogiem jego prac graficznych. Już w 1955 roku w Verve opublikowano Carnets Intimes de G. Braque, jedno z najważniejszych wydawnictw poświęconych jego twórczości, zawierające 12 litografii. Równocześnie Braque regularnie współpracował z Derrière le Miroir, magazynem wydawanym przez Galerię Maeght od 1946 roku, w którym publikowano oryginalne litografie czołowych artystów XX wieku, takich jak Miró, Chagall czy Giacometti. Jego prace w tym czasopiśmie odzwierciedlały późniejsze etapy twórczości. Aby usystematyzować dorobek graficzny Braque’a, powstał wzbogacony o pracę artysty katalog Georges Braque: L’Œuvre Gravé, dokumentujący wszystkie litografie i podkreślający ich znaczenie w ewolucji stylu Braque’a – od eksperymentalnych form po bardziej dojrzałe, refleksyjne kompozycje.
Publikacja Carnets Intimes ukazała intymny wymiar jego twórczości, a zestawienie jej z litografiami z Derrière le Miroir pozwala dostrzec, jak ta technika stała się dla Braque’a formą osobistej ekspresji. Dzięki współpracy z tymi wydawnictwami oraz stworzeniu kompleksowego katalogu, jego litografie zajęły trwałe miejsce w historii sztuki.
W 1961 roku, Braque, jako pierwszy żyjący artysta miał wystawę w Luwrze. Od drugiego października jego prace pojawią się w Domu Wiedemanna. W Pruszczu Gdańskim prezentowane będzie 19 barwnych litografii z prestiżowych francuskich magazynów i wydawnictw. „Intymne Notatniki” Braque’a ukazują subtelny wymiar jego twórczości, dając jednocześnie wyraz osobistej ekspresji artysty.
Wieczór otwarcia: czwartek, 2 października 2025 r., godz. 18:00
Wystawa: 3 - 26 X 2025, Dom Wiedemanna, ul. Krótka 6, Pruszcz Gdański
Litografie pochodzą ze zbiorów Galerii Epicentrum
Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila.
